Τους τρεις τελευταίους μήνες τα μουσεία και οι γκαλερί του Χονγκ Κονγκ ήταν κλειστά λόγω της έξαρσης του κορωνοϊού. Μόλις άνοιξαν, όμως, πριν από λιγες μέρες, οι επισκέπτες επέστρεψαν σε ένα από τα μουσεία αυτά και παρατήρησαν μια πολύ «ύποπτη» απουσία.
Ανάμεσα στα έργα Τέχνης που αφαιρέθηκαν από τη συλλογή του M+, του σημαντικότερου μουσείου μοντέρνας Τέχνης της πόλης, ήταν και ο πίνακας «New Beijing», του Κινέζου καλλιτέχνη Wang Xingwei.
Ο πίνακας δημιουργήθηκε το 2001 και απεικονίζει δύο τραυματισμένους και ματωμένους αυτοκρατορικούς πιγκουίνους σε ένα καρότσι, μια προφανής αλληγορία για τους νεκρούς διαδηλωτές στα αιματηρά γεγονότα της πλατείας Τιενανμέν το 1989.
Ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από μια φωτογραφία του Liu Heung Shing, για το Associated Press. Στη θέση δύο τραυματισμένων νεαρών αντρών που υπήρχαν στη φωτογραφία, ο καλλιτέχνης έβαλε τους πιγκουίνους.
Στη θέση του πίνακα, βρίσκεται τώρα ένας άλλος, παρότι τόσο ο πίνακας του Wang όσο και η φωτογραφία του Liu παραμένουν στην κατοχή του M+ και αναφέρονται στον κατάλογό του.
Οκτώ ακόμη έργα Τέχνης «κατέβηκαν» από τους τοίχους του Μουσείου, ανάμεσα στα οποία και ένα πορτρέτο του Μάο γεμάτο με κόκκινες γραμμές, από τον καλλιτέχνη Wang Guangyi.
Η Επιτροπή Πολιτισμού του Δυτικού Κοουλούν απάντησε σε σχετικό ερώτημα του CNNi, λέγοντας ότι η αφαίρεση των πινάκων είναι μέρος του συστήματος εναλλαγής των έργων Τέχνης. «Ήταν πάντα στα σχέδια του M+ να εναλλάσσει 200 έργα τέχνης σε μια κυκλική ροή, ανάλογα και με τις ανάγκες συντήρησής τους», λέει η σχετική ανακοίνωση, η οποία απέφυγε να δώσει μια απάντηση για το αν κάποια από τα έργα αφαιρέθηκαν για πολιτικούς λόγους.
Ο πίνακας είναι μέρος μιας συλλογής 1.500 έργων σύγχρονης κινεζικής Τέχνης, την οποία δώρισε στο M+ ο Ελβετός συλλέκτης Uli Sigg το 2012. Όλα τα έργα δημιουργήθηκαν ανάμεσα στο 1970 και το 2000, μια περίοδο μεγάλων πολυτικών κλυδωνισμών για την Κίνα.
Όταν άνοιξε το Μουσείο, μόλις 18 μήνες μετά τη μετάβαση του Χονγκ Κονγκ στην κίνα το 2020, πολλοί παρατηρητές αναρωτηθηκαν εάν τα έργα της συλλογής ήταν συμβατά με τους νέους νόμους περί Εθνικής Ασφάλειας.
Ανάμεσά τους και τα έργα του Άι Γουέι Γουέι. Τώρα, η αρχική αισιοδοξία ότι οι καλλιτέχνες θα απολάμβαναν κάποιο βαθμό ανεξαρτησίας στο μουσείο, φαίνεται να εξανεμίζεται.
Το τελευταίο εξάμηνο κάθε έργο Τέχνης με αναφορές στα γεγονότα της πλατείας Τιενανμέν χάνεται από προσώπου γης στο Χονγκ Κονγκ, το μόνο σημείο επί κινεζικού εδάφους όπου κάποτε οι άνθρωποι μπορούσαν να σχολιάσουν ελέυθερα το συμβάν.