Η Μόνικα Μπελούτσι (Monica Bellucci) συνεχίζει επάξια την παράδοση των γοητευτικών ιταλίδων ηθοποιών που ξεκίνησαν από την πασαρέλα και διέγραψαν μία εντυπωσιακή καριέρα στον κόσμο της έβδομης τέχνης. Με πληθωρικές καμπύλες, φυσικά καστανά μαλλιά και με βαθιά λάγνα φωνή είναι η αναμφισβήτητη ιταλίδα σταρ του σήμερα.
Η Μόνικα Άννα Μαρία Μπελούτσι γεννήθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 1964 στο χωριό Τσιτά ντελ Καστέλο της περιοχής Ούμπρια της κεντρικής Ιταλίας. Ήταν η μοναχοκόρη του φορτηγατζή Πασκουάλε Μπελούτσι και της συζύγου του Μπρουνέλα Μπριγκάντι. H συνάντησή της με την κάμερα έγινε στα 13 της, όταν πόζαρε για ένα τοπικό φωτογράφο κρυφά από τους γονείς της.
Στα 18 της γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Περούτζια και παράλληλα άρχισε να ασχολείται με το μόντελιγκ για το χαρτζιλίκι της. Γρήγορα όμως την ανακάλυψαν τα λαγωνικά της μόδας και δύο χρόνια αργότερα εγκατέλειψε τις σπουδές της για να ακολουθήσει καριέρα μοντέλου. Εγκαταστάθηκε στο Μιλάνο και υπέγραψε συμβόλαιο συνεργασίας με το πρακτορείo Elite Model Management.
Μέσα σ’ ένα χρόνο είχε γίνει μεγάλο όνομα και συνεργαζόταν με οίκους μόδας, όπως οι Dolce & Gabbana και Christian Dior, ενώ έκανε εξώφυλλα για τα ανδρικά περιοδικά «Esquire» και «Maxim». Παράλληλα, έπαιρνε μαθήματα υποκριτικής, έχοντας κατά νου τον κόσμο της έβδομης τέχνης.
Το 1990 ξεκίνησε από την τηλεόραση με τη σειρά του Ντίνο Ρίζι «Vita Coi Figli» («Η ζωή με τα αγόρια») και συνέχισε με μικρούς ρόλους σε ιταλικές παραγωγές και στην ταινία «Δράκουλας» του Φράνσις Φορντ Κόπολα, όπου υποδύθηκε μία από τις νύφες του Κόμη Δράκουλα. Το 1990 παντρεύτηκε τον συμπατριώτη της φωτογράφο Κλάουντιο Κάρλος Μπάσο, αλλά ο γάμος τους δεν στέριωσε και το ζευγάρι χώρισε ύστερα από δύο χρόνια.
Η μεγάλη πτώση του ιταλικού κινηματογράφου εκείνα τα χρόνια την ανάγκασε να επιδιώξει διεθνή καριέρα. Το 1995 έπαιξε τη γυναίκα του Φαραώ στην αμερικανική τηλεταινία «Joseph» («Ιωσήφ»), δίπλα στον Μπεν Κίνγκσλεϊ και την Ντομινίκ Σαντά και τον επόμενο χρόνο άρχισε να εμφανίζεται σε γαλλικές παραγωγές. Το 1996 πρωταγωνίστησε στο ρομαντικό δράμα του Ζιλ Μιμουνί «Διαμέρισμα στο κέντρο της πόλης» («L’ Appartement») και για την ερμηνεία της κέρδισε μία υποψηφιότητα για Σεζάρ (το γαλλικό Όσκαρ). Την ίδια ώρα έπεφτε στην αγκαλιά του συμπρωταγωνιστή της Βενσάν Κεσέλ. Ο έρωτάς τους θα τους οδηγήσει στα σκαλιά της εκκλησίας το 1999. Το ζευγάρι θα αποκτήσει δύο κορίτσια και θα χωρίσει το 2013.
Το 2000 η Μόνικα Μπελούτσι κέρδισε τη διεθνή αναγνώριση – ίσως στο ρόλο της καριέρας της – με την ταινία του Τζουζέπε Τορνατόρε «Μαλένα». Υποδύεται τη Μαλένα, μία ήσυχη νεαρή κοπέλα που ζει μόνη της σ’ ένα χωριό της Σικελίας, καθώς ο άνδρας της πολεμάει στα μέτωπα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Εκθαμβωτικά όμορφη, παλεύει να κρατήσει την αξιοπρέπειά της από τις γυναίκες που τη ζηλεύουν και την εχθρεύονται και από τους οι άνδρες που την ποθούν. Τον επόμενο χρόνο είχε μία ακόμη διεθνή επιτυχία με την υβριδική περιπέτεια του Κριστόφ Γκανς «Η αδελφότητα του Λύκου» («Le Pacte des Loupes»).
Το 2002 θα υποδυθεί την Κλεοπάτρα στην περιπέτεια του Αστερίξ «Επιχείρηση Κλεοπάτρα» («Astérix et Obélix: Mission Cléopâtre») και την ίδια χρονιά θα πρωταγωνιστήσει στο ψυχολογικό δράμα του Γκασπάρ Νοέ «Μη Αναστρέψιμος» («Irréversible»), που προκάλεσε πολλά αρνητικά σχόλια για την ωμή επίδειξη βίας. Το 2003 έπαιξε το ρόλο της Περσεφόνης στις συνέχειες της περίφημης ταινίας επιστημονικής φαντασίας «Matrix» («The Matrix Reloaded» και «The Matrix Revolutions»).
Τον επόμενο χρόνο υποδύθηκε τη Μαρία Μαγδαληνή στο θρησκευτικό δράμα του Μελ Γκίμπσον «Τα Πάθη του Χριστού» («The Passion of the Christ»). Το ίδιο χρονικό διάστημα συνεργάστηκε με δύο σπουδαίους σκηνοθέτες: τον Σπάικ Λι στη σάτιρα «Ο Άντρας που μισούσαν οι γυναίκες» («She Hate Me», 2004) και τον Τέρι Γκίλιαμ στην ταινία φαντασίας «Οι αδελφοί Γκριμ» («The Brothers Grimm», 2005). To 2015 υποδύθηκε το κορίτσι του Τζέιμς Μποντ στην ταινία της σειράς «Spectre» που σκηνοθέτησε ο Σαμ Μέντες. Στα 50 της είναι το πιο μεγάλο σε ηλικία από τα κορίτσια του Πράκτορα 007.
Η Μόνικα Μπελούτσι έπαιξε και σε άλλες ταινίες, ενώ δεν ξέχασε τον κόσμο της μόδας και συνέχισε να συνεργάζεται με τον οίκο Dolce & Gabbana. Στις λίστες των ανδρικών περιοδικών με τις πιο «όμορφες», τις πιο «καυτές» και τις πιο «επιθυμητές» γυναίκες, κατέχει πάντα περίοπτη θέση.