Κόρα Καρβούνη: The Epidaurus Issue

Η Κόρα Καρβούνη αντιπροσωπεύει την γενιά των ηθοποιών που είναι ταγμένοι στη τέχνη της υποκριτικής και χαρακτηρίζεται ως μία σπουδαία Επιδαύρια ερμηνεύτρια.

Μία από τις πιο σημαντικές ηθοποιούς της Ελλάδος και του αρχαίου δράματος και αυταπόδεικτα η αντιπρόσωπος μας στον κόσμο του πολιτισμού. Η Κόρα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένας σύγχρονος θεός Διόνυσος που προς τιμήν του δημιουργήθηκε μία από τις πιο σπουδαίες τέχνες, η τέχνη της υποκριτικής. Μυσταγωγικά και θεραπευτικά η Κόρα αντιπροσωπεύει την Ελληνική πολιτιστική μας ψυχή, φυλάει αλλά και «κρατάει» επάξια την σκυτάλη από τον πρώτο ηθοποιό στον κόσμο, τον Θέσπη.

Το τεύχος Ιουλίου είναι αφιερωμένο στην Επίδαυρο, το πιο σπουδαίο θέατρο στον κόσμο. Ποια είναι η γνώμη σας;

Η Επίδαυρος είναι όντως το ωραιότερο και το σπουδαιότερο θέατρο στον κόσμο, όχι μόνο για την τοποθεσία όπου ειναι χτισμένο και λειτουργεί ιαματικά αλλα φυσικά για την ακουστική του. Το μέγεθος του είναι τρομακτικό, είτε ως θεατής είτε ως υποκριτής. Λέγεται πως εάν δεν το σεβαστείς μπόρει να λειτουργήσει καταστροφικά εναντίον σου, ενώ στην αντίθετη περίπτωση σε αγκαλιάζει. Θεωρείται ένα δύσκολο θέατρο και θέλει ουσιαστικά μια πολύ καλή προετοιμασία από τους υποκριτές όπως συμβαίνει και με τους πρωταθλητές.

Για το περιοδικό μας, αντιπροσωπεύεται ξεκάθαρα τον θεό Διόνυσο. Το θεό, που προς τιμήν του δημιουργήθηκε, γεννήθηκε και αγαπήθηκε το θέατρο. Πως νιώθετε ως Ελληνίδα ηθοποιός, που αντιπροσωπεύει στην χώρα της, στη χώρα της γέννησης του θεάτρου, το θέατρο;

Αισθάνομαι τιμή και ευγνωμοσύνη που γεννήθηκα στην Ελλάδα και είμαι ηθοποιός στην Ελλάδα. Αισθάνομαι όμως και μια ευθύνη ως απόγονος των θεμελιωτών του θεάτρου και ως ένας σύγχρονος άνθρωπος που πατά στην σκηνή του σπουδαιότερου θεάτρου όλων των εποχών.

Έχετε βρεθεί και έχετε παίζει στην Επίδαυρο πολλές φορές. Ποια είναι κάθε φορά τα συναισθήματα σας;

Το να παίζει κανείς στο θέατρο της Επιδαύρου είναι μια σπάνια και μοναδική εμπειρία. Πρώτα από όλα δεν είναι ποτέ δεδομένο πως θα ξανά επιστρέψεις. Επομένως προσπαθώ κάθε φορά να την απολαμβάνω. Αισθάνομαι δέος κάθε φορά. Πιο μικρή έτρεμα από τον φόβο αλλά σταδιακά βρήκα τον τρόπο κάθε φορά να ειναι μοναδική η στιγμή, σαν να ειναι και η τελευταία.

Τι θα συμβουλεύατε τους νέους ηθοποιούς πάνω στην υποκριτική αλλά και στην προσέγγιση του αρχαίου δράματος;

Αυτό που χρειάζεται για να παίξει κανείς αρχαίο δράμα στην εποχή μας, είναι να μην το υποτιμήσει, με την έννοια να το δουλέψει και να το αντιμετωπίσει ως ένα καθημερινό, σύγχρονο κείμενο. Πρόκειται για ποιητικό λόγο που όμως δεν θα πρέπει να γίνει στομφώδης ή πομπώδης, αλλά ούτε και απλός καθημερινός λόγος. Ουσιαστικά πρέπει να βρει κανείς την χρυσή τομή ενός σύγχρονου ποιητικού λόγου με μέγεθος.

Η Επίδαυρος πρόκειται για ένα μέρος ιερό, είναι ένα θεραπευτήριο και αυτό το νιώθει κανείς από την πρώτη στιγμή που βρίσκεται εκεί.

Αισθάνομαι τιμή και ευγνωμοσύνη που γεννήθηκα στην Ελλάδα και είμαι ηθοποιός στην Ελλάδα.

 

Τι «μυστικά» κρύβει για εσάς η Επίδαυρος; Ποιες οι ομορφιές της και ποια η σημαντικότητα της;

Η Επίδαυρος έχει πολλά μυστικά που χρειάζεται ο ηθοποιός να ανακαλύψει και αυτό το πετυχαίνει εάν περπατήσει μιλώντας την σκηνή της. Όταν είναι άδεια, ο ήχος επιστρέφει και αισθανόμαστε ασφαλείς. Όταν όμως γεμίσει δεν υπάρχει πλέον επιστροφή ενώ ακουγόμαστε κανονικά και εκεί κάνουμε το λάθος να υπερβάλλουμε με αποτέλεσμα να χάνουν πολλοί ηθοποιοί την φωνή τους. Όπως προείπα, θέλει σοβαρή προετοιμασία και στις γενικές πρόβες να μην ξεφύγει κανείς από αυτό που έχει προετοιμάσει, πόσο μάλλον κατά την διάρκεια της παράστασης. Πρόκειται για ένα μέρος ιερό, είναι ένα θεραπευτήριο και αυτό το νιώθει κανείς από την πρώτη στιγμή που βρίσκεται εκεί.
Η ώρα που πέφτει πλέον ο ήλιος και ακούγονται οι γρύλοι, είναι ίσως η πιο μαγική ώρα.


 

Είναι μυσταγωγική εμπειρία για τον θεατή να παρακολουθήσει παραστάσεις στην Επίδαυρο και αυτό δεν θα εκλείψει όσο κι αν η σύγχρονη ζωή αλλάζει.

Όλα αυτά τα χρόνια τι σας δίδαξε το αρχαίο δράμα και κατ ́ επέκταση το να βρίσκεστε σε έναν τόσο σπουδαίο χώρο; Ποιοι ήτανε για εσάς οι καθοδηγητές σας;

Είχα την τύχη να έχω δασκάλα κίνησης την αείμνηστη Μαρία Χορς. Αυτό το ιερό τέρας μας πήγαινε ως φοιτητές στην Επίδαυρο εκδρομή κάθε χρόνο και μας αποκάλυπτε τα μυστικά της από την χρονια εμπειρία της ως χορογράφος του Μινωτή. Παράλληλα είχα καθηγητές όπως ο Στέφανος Κυριακίδης, η Ελένη Χατζηαργύρη και η Μαρία Σκούντζου που κυριολεκτικά μας γαλούχησαν για να παίξουμε σε αυτό το θέατρο. Ανήκω σε μια πολύ τυχερή γενιά. Η ενασχόληση μου με τα κείμενα του αρχαίου δράματος με έκανε καλύτερο άνθρωπο, ενώ το γεγονός πως έχω παίξει στο θέατρο αυτό τόσες φορές με δυνάμωσε ως ηθοποιό.

Το θέατρο δημιουργήθηκε και λατρεύτηκε προς τιμή του θεού Διονύσου. Το θέατρο «γεννήθηκε» στην Ελλάδα. Πιστεύετε οτι στις μέρες μας, στην εποχή που ζούμε, είναι αντιληπτό αυτό από τον Έλληνα; Γνωρίζει θεωρείτε την ιστορία του αλλα και την θεατρική κουλτούρα;

Πιστεύω πως υπάρχουν πολλοί Έλληνες που γνωρίζουν την πολιτιστική μας κληρονομιά, την αγαπούν, την σέβονται και την θαυμάζουν, γι’ αυτό οι παραστάσεις στην Επίδαυρο είναι επί το πλείστον γεμάτες. Υπάρχει μια τεράστια παράδοση που είμαι σίγουρη πως θα συνεχιστεί για πάντα. Είναι μυσταγωγική εμπειρία για τον θεατή να παρακολουθήσει παραστάσεις στην Επίδαυρο και αυτό δεν θα εκλείψει όσο κι αν η σύγχρονη ζωή αλλάζει.

Εκτός φυσικά από την μεγάλη σας παρακαταθήκη στο αρχαίο δράμα, έχετε και αμέτρητες συμμετοχές και στον κινηματογράφο αλλά και στην τηλεόραση. Ποια είναι τα σχέδια σας για τον χειμώνα;

Τον χειμωνα αποφάσισα να συμμετάσχω σε τρεις τηλεοπτικές παραγωγές. Στο «Έτερος Εγώ, Νέμεσις» στην Cosmote tv, στο «Φλόγα και Άνεμος» στην ΕΡΤ και στο «Αυτή η νύχτα μένει» στον Alpha.

Πείτε μας πέντε λέξεις που θεωρείτε σημαντικές στην ζωή σας, σας χαρακτηρίζουν σαν άνθρωπο και που πορεύεστε με αυτές, αλλά και μία χαρακτηριστική έκφραση που σας αντιπροσωπεύει.

Χιούμορ, απλότητα, ενίοτε κυνισμός, ευγνωμοσύνη και αγάπη. «Πριν φύγεις από κάπου, μην αφήσεις πίσω τον εαυτό σου.»

Η μικρή 10χρονη Κόρα, τι θα ζητούσε από την ενήλικη, γεμάτη εμπειρίες Κόρα;

Θα της ζητούσα να είναι πιο μαλακή με τον εαυτό της και να του ζητήσει συγγνώμη.


Βρείτε τη συνέντευξη στο έντυπο τεύχος Ιουλίου του ARTme:

Εξώφυλλο: Κόρα Καρβούνη

Φωτογραφία: Παναγιώτης Μάλλιαρης

Art director: Μαρία Κορινθίου

Make-up Artist: Εύα Ζαχαριάδου

Hair Stylist: Όλγα Σαρματζή

Dresses: Rene Atelier        

Βοηθός Παραγωγής: Κωσταντίνος Φρίγγας

Παραγωγή: Aikor Productions

Στούντιο: AiKor Studio

 

Προηγούμενο άρθροΘερινά εργαστήρια για παιδιά : «Από τον βυθό της θάλασσας έως τον κήπο μας».
Επόμενο άρθροΣήμερα ο “Φιλοκτήτης” του Σοφοκλή στο Θέατρο Πέτρας.