Ισορροπεί ανάμεσα στο μπλε και το κόκκινο, το ζεστό και το ψυχρό, την τόλμη και την ηρεμία και βρίσκει ένα ολοκληρωτικά δικό του φάσμα. Είναι 150 ετών, αλλά εξακολουθεί να είναι προσανατολισμένο στο μέλλον, ταυτόχρονο ψηφιακό και αρχέγονο. Είναι – όπως αναφέρουν οι δημιουργοί της – «γενναίο, ατρόμητο και παλλόμενο». Είναι το Viva Magenta, το χρώμα του 2023 της Pantone.
Κάποιοι σκεπτικιστές θα επισημάνουν ότι το ματζέντα δεν υπάρχει τεχνικά, αφού δεν υπάρχει κανένα μήκος κύματος του φωτός που να αντιστοιχεί σε αυτό το χρώμα. Όμως η Pantone -που έγραψε κυριολεκτικά το βιβλίο για το χρωματικό ταίριασμα τη δεκαετία του 1960- το ορίζει ως ένα «αποχρωματικό βυσσινί κόκκινο τόνο που παρουσιάζει μια ισορροπία μεταξύ θερμού και ψυχρού».
«Το ματζέντα είναι ένα υβρίδιο με πολλές έννοιες», αναφέρει σε σχετικές ανακοινώσεις του το Ινστιτούτο Pantone, αυθεντία των χρωμάτων, καθώς ακροβατεί μεταξύ του φυσικού και του εικονικού, του οργανικού και του καινοτόμου.
«Είναι διεκδικητικό, αλλά όχι επιθετικό, δεν κυριαρχεί τολμηρά όπως το κόκκινο, αλλά αντίθετα υιοθετεί μια προσέγγιση “γροθιά σε βελούδινο γάντι“. Αποπνέοντας δυναμισμό, το PANTONE 18-1750 Viva Magenta είναι ένας νέος κόκκινος τόνος ικανός να οδηγήσει τον σχεδιασμό στη δημιουργία ενός πιο θετικού μέλλοντος».
Δεν είμαστε πλέον συγκλονισμένοι από το σοκ της πανδημίας του κορωνοϊού που φαίνεται να το έχουμε αφήσει πίσω μας και να του έχουμε γυρίσει την πλάτη. Όπως προτείνει η Pantone, είμαστε στραμμένοι προς το μέλλον. Η Laurie Pressman, αντιπρόεδρος της Pantone, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το Viva Magenta αντιπροσωπεύει την επικρατούσα επιθυμία για αισιοδοξία, ανθεκτικότητα, εξωστρεφή σκέψη και τεχνολογική καινοτομία, ώστε να δημιουργηθεί ένας καλύτερος κόσμος.
Αν δεν έχετε ακούσει ποτέ γι’ αυτό το χρώμα, αυτό είναι απολύτως σκόπιμο. Εδώ και σχεδόν 25 χρόνια, η εταιρεία αντιστοίχισης χρωμάτων έχει αναλάβει να επιλέξει μια απόχρωση που -σύμφωνα με την εκτεταμένη διεπιστημονική ανάλυση των σημαντικών αποχρώσεων στην τέχνη, τη μόδα, το ντιζάιν και όχι μόνο- όχι απλώς αποτυπώνει το πνεύμα της εποχής, αλλά δίνει τον τόνο για τη χρονιά που έρχεται.
Το ματζέντα είναι ένα τεχνητό «κατασκεύασμα» που προέκυψε στα μέσα του 19ου αιώνα μετά την τυχαία εφεύρεση της μοβίνης, της πρώτης συνθετικής χρωστικής ανιλίνης. Η τεράστια εμπορική της επιτυχία ενέπνευσε άλλους στην Ευρώπη να κυνηγήσουν κι άλλες.
«Ζούμε σε μια εποχή όπου τόσοι πολλοί άνθρωποι έχουν γίνει επιθετικοί- αυτό είναι που χρειάζεται για να προχωρήσουμε μπροστά», λέει η ίδια. «Χρειαζόμαστε θάρρος, γενναιότητα, αλλά αναζητούμε κάτι που προάγει τη χαρά και είναι διασκεδαστικό. Η ζωή αυτή τη στιγμή είναι αντισυμβατική και προκλητική με πολλούς τρόπους – νομίζω ότι ψάχνουμε για πράγματα που μας βοηθούν να ξεφύγουμε».