Τα Post-it είναι αυτοκόλλητα χαρτάκια για σημειώσεις και υπενθυμίσεις. Χρησιμοποιούνται ακόμη και ως σελιδοδείκτες. Αν και σήμερα κυκλοφορούν σε διάφορα χρώματα και μεγέθη από πληθώρα κατασκευαστών, τα αυθεντικά της εταιρείας 3M έχουν χρώμα καναρινί, σχήμα τετράγωνο και μέγεθος 76 τετραγωνικά χιλιοστά.

Η ιστορία του Post-it ξεκινά το 1968, όταν ο χημικός της αμερικάνικης πολυεθνικής 3M Σπένσερ Σίλβερ (1941-2021) δημιούργησε μια συγκολλητική ουσία, η οποία μπορούσε να ξαναχρησιμοποιηθεί χωρίς να αφήνει ίχνη και σημάδια. Επί πέντε χρόνια ο Σίλβερ προσπαθούσε να προωθήσει την εφεύρεσή του μέσα στην 3Μ, αλλά εις μάτην.

Το 1974 ο συνάδελφός του στην εταιρεία Αρτ Φράι (γεν. 1931), χημικός και ο ίδιος, αλλά και ψάλτης στην εκκλησία της γειτονιάς του, εκνευρισμένος που οι σελιδοδείκτες του υμνολογίου του κατέληγαν συχνά στο πάτωμα, θυμήθηκε την εφεύρεση του Σίλβερ. Θα ήταν ό,τι έπρεπε για να στερεοποιεί τους σελιδοδείκτες του, έχοντας όμως παράλληλα τη δυνατότητα να τους ξεκολλάει ανά πάσα στιγμή, χωρίς να προκαλείται φθορά στο βιβλίο.

Ο Φράι προώθησε την ιδέα του στα ανώτερα κλιμάκια της 3Μ και πήρε το πράσινο φως για την υλοποίησή της. Μετά από πειράματα αρκετών εβδομάδων, παρουσίασε ένα αυτοκόλλητο κίτρινο χαρτάκι με την κολλητική ουσία του Σίλβερ στο πάνω οπίσθιο μέρος, το οποίο είχε την ιδιότητα να αποκολλάται χωρίς να αφήνει σημάδια στην επιφάνεια του αντικειμένου στο οποίο ήταν προσκολλημένο, ακόμη και εάν η επιφάνεια δεν ήταν λεία. Το χαρακτηριστικό καναρινί χρώμα επιλέχθηκε τυχαία, όταν κατά την πρώτη δοκιμή χρησιμοποιήθηκε χαρτί καναρινί χρώματος, που βρέθηκε πεταμένο στον κάλαθο των αχρήστων.

Το 1977, η 3M το κυκλοφόρησε δοκιμαστικά σε τέσσερις πόλεις των ΗΠΑ με την επωνυμία Press ’n’ Peel, με απογοητευτικά αποτελέσματα. Τον επόμενο χρόνο πραγματοποίησε μια ακόμη δοκιμαστική κυκλοφορία στην πόλη Μπόιζ του Άινταχο και το 95% των ανθρώπων που το χρησιμοποίησαν δήλωσαν ότι θα το αγοράσουν.

Post It - Χαρτάκια | Plaisio.gr

Στις 6 Απριλίου 1980 κυκλοφόρησε επισήμως στην αγορά των ΗΠΑ με την επωνυμία Post-it Notes, η οποία αποτελεί έκτοτε σήμα-κατατεθέν της 3Μ. Τον επόμενο χρόνο άρχισε η διάθεσή του στον Καναδά και την Ευρώπη. Χρόνο με τον χρόνο καθιερώθηκε στη συνείδηση των χρηστών μέχρι του σημείου η ονομασία Post-it να χαρακτηρίζει μια κατηγορία προϊόντων. Στη δεκαετία του ’90, όταν έληξε η πατέντα της 3M και άλλες εταιρείες άρχισαν να δραστηριοποιούνται στην αγορά του προϊόντος, όπως η BIC με τα Sticky Notes.

Τα Post-it έχουν χρησιμοποιηθεί ως υλικό από εικαστικούς καλλιτέχνες για τη δημιουργία έργων τέχνης. Το 2000, τα εικοσάχρονα του Post-it, γιορτάστηκαν με τη δημιουργία έργων τέχνης πάνω στα καναρινί αυτοκόλλητα χαρτάκια. Το έργο του αμερικανού ζωγράφου Ρόμπερτ Κίτγε (1932-2007) πουλήθηκε σε φιλανθρωπική δημοπρασία αντί 769 ευρώ, γεγονός που το κατέστησε ως το πιο ακριβό Post-it.

Η σύγχρονη τεχνολογία έχει δημιουργήσει τα ψηφιακά Post-it, όπως τα Post-it Brand Software Notes της 3M, τα Stickies της Apple και τα Sticky Notes της Microsoft για τα Windows 7.

 

Προηγούμενο άρθροThrough my eyes: Έκθεση στο φουαγιέ του Θεάτρου Παλλάς
Επόμενο άρθροOμαδική έκθεση “Συν αισθήσεις”