Μεταξύ των πιο διάσημων μορφών της μοντέρνας τέχνης, ο Amedeo Modigliani (1884-1920) έχει αποτελέσει αντικείμενο πολλών εκθέσεων και εκδόσεων, αλλά καμία μέχρι τώρα δεν έχει εξετάσει σε βάθος τον τρόπο με τον οποίο ο καλλιτέχνης δημιούργησε τους πίνακες και τα γλυπτά του. Βασιζόμενη σε έρευνες που χρησιμοποιούν τις πιο πρόσφατες επιστημονικές τεχνικές, μια ομάδα ιστορικών τέχνης και ειδικών σε θέματα συντήρησης, πρωτοβουλία του Ιδρύματος Barnes στη Φιλαδέλφεια, ανακαλύπτει κρυφές πτυχές των τεχνικών του καλλιτέχνη χάρη στις νέες ερευνητικές και αναλυτικές τεχνολογίες.
Με κλασική εκπαίδευση στην πατρίδα του, την Ιταλία, ο Modigliani ήταν ένας από τους πολλούς νέους καλλιτέχνες που συγκεντρώθηκαν στο Παρίσι στις αρχές της δεκαετίας του 1900. Αλλά τα πρωτοποριακά επιτεύγματα της σύντομης καριέρας του έχουν επισκιαστεί εδώ και καιρό από την ιστορία της μποέμικης ζωής του. Με το παρατσούκλι Modi, λογοπαίγνιο από το γαλλικό «καταραμένος», ενεπλάκη σε μια σειρά από ταραχώδεις ερωτικές σχέσεις, έζησε σε συνθήκες φτώχειας, πάλεψε με τον αλκοολισμό και τη χρήση ουσιών και πέθανε από φυματίωση σε ηλικία μόλις 35 ετών.
Η μεγάλη έκθεση ”Modigliani Up Close”, που εγκαινιάζεται αυτόν τον μήνα στο Barnes Foundation, έχει ως στόχο να αποδομήσει τον μύθο και να αναλύσει τις μεθόδους εργασίας του καλλιτέχνη. Η έκθεση οργανώνεται από ιστορικούς τέχνης και συντηρητές που συνεργάζονται παράλληλα: η επικεφαλής επιμελήτρια του Barnes, Nancy Ireson και η ανώτερη διευθύντρια συντήρησης Barbara Buckley πλαισιώνονται από τη σύμβουλο επιμελήτρια Simonetta Fraquelli και την Annette King, συντηρήτρια έργων ζωγραφικής στην Tate του Λονδίνου.
Η ομάδα διερευνά την επαναχρησιμοποίηση των υλικών από τον καλλιτέχνη στα πρώτα του χρόνια- τη στροφή του από καλλιτεχνικές τάσεις όπως ο κυβισμός για να ασχοληθεί με μια στυλιζαρισμένη μορφή παραστατικότητας και την εξέλιξη της προσέγγισής του από άκρως επεξεργασμένους καμβάδες σε πιο αιθέριους πίνακες.
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν έργα τέχνης από τη συλλογή του και από σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές σε όλο τον κόσμο, οργανωμένα σε θεματικές ομάδες. Ζωγραφικά έργα και γλυπτά θα παρουσιαστούν μαζί με νέα ευρήματα συντηρητών και επιστημόνων συντήρησης που προέκυψαν από τεχνική έρευνα με τη χρήση αναλυτικών τεχνικών όπως η ακτινογραφία ακτίνων Χ, η υπέρυθρη ανακλαστικογραφία και η φασματοσκοπία φθορισμού ακτίνων Χ.
Η έκθεση ανοίγει με τα έργα που δημιούργησε ο Modigliani μετά την πρώτη του άφιξη στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια της οποίας χρησιμοποίησε συχνά παλιούς καμβάδες, ζωγραφίζοντας πάνω σε δικές του απορριφθείσες συνθέσεις και σε έργα άλλων. Μια νέα ανάλυση με ακτίνες Χ αποκάλυψε τρία άγνωστα μέχρι πρότινος σκίτσα κάτω από το έργο διπλής όψης του 1908 ”Nude with a Hat/Maud Abrantès” στο Μουσείο Hecht του Πανεπιστημίου της Χάιφα. Γάλλοι συντηρητές βρήκαν έξι υποκείμενα σχέδια στο έργο ”Antonia” (γύρω στο 1915), οδηγώντας τους στην θεωρία ότι οι περιορισμοί του πολέμου ανάγκασαν τον εξαθλιωμένο καλλιτέχνη να επαναχρησιμοποιήσει τους καμβάδες, αντί να ζωγραφίσει σε καινούργιους.